Gerelateerd nieuws

Forse belangstelling voor nieuwe werkgroep gemeentelijke bruggen

Gemeentelijke bruggen hebben specifieke problemen en uitdagingen. Zo liggen ze vaak in drukbezochte gebieden en hebben ze niet zelden een monumentale status. Hoe voorkom je al te grote logistieke problemen in een binnenstad en hoe zorg je dat het uiterlijk intact blijft en vooral dat de kosten niet de pan uitrijzen? Het waren onder andere deze vragen die centraal stonden tijdens de kick-off bijeenkomst van de werkgroep gemeentelijke bruggen. Ruim 90 deelnemers namen hieraan deel.

De komende jaren staan gemeenten voor de opgave om duizenden bruggen duurzaam te vervangen of te renoveren. Om hiervoor een efficiënte aanpak te bedenken start De Bouwcampus in samenwerking met Platform Bruggen met de werkgroep gemeentelijke bruggen. Het doel van de werkgroep is de opgave scherp krijgen, de gemeentelijke ambities in kaart brengen en uiteindelijk met een advies komen en concrete producten te kunnen bieden. Eerste vraag daarbij is: Welke dingen gebeuren al? Wat zijn de ambities en de problemen? Een grote uitdaging is het ontstaan van onderlinge concurrentie met andere bouwopgaven en de energietransitie. Er ontstaat concurrentie om dezelfde mensen, dezelfde grondstoffen, ruimte en geld.

Herkennen

Mooi om te zien is, dat alle aanwezigen bij de kick-offbijeenkomst zich in de geschetste problematiek herkennen en blij zijn de ervaringen van anderen te horen. Zo ontstaan in de verschillende break-out rooms heel geanimeerde gesprekken, waaruit al snel duidelijk wordt dat dit zeker niet de laatste bijeenkomst zal zijn.

Rode draad in de bijeenkomst blijkt het belang van samenwerken en omdenken. “Als afzonderlijke beheersorganisaties kunnen we het niet alleen,” zo merkt Harry Michels directeur Beheer en Uitvoering van de `provincie Noord – Holland op. “Zowel gemeenten, als provincies als Rijkswaterstaat zijn partijen die gemeentelijke bruggen in beheer hebben, die moeten de handen ineenslaan. Het veranderen van systemen is altijd lastig. Maar er is nu wel een duidelijke reden: de capaciteiten van aannemers en ingenieurs zijn beperkt. Het is ook belangrijk dat we marktpartijen iets kunnen bieden. Zij moeten investeringen doen in seriematige productie van onderdelen of hele bruggen, dan moeten ze wel weten dat het voor langere tijd is.”

Goede ervaringen

Harald Versteeg, transitiemanager bij De Bouwcampus en betrokken bij het traject Vervanging & Renovatie Infrastructuur vertelt over de ervaringen met andere werkgroepen. “Het belangrijkste is met elkaar in gesprek gaan, samenwerken in plaats van concurreren. Als kleinere partijen samenwerken kunnen ze schaalvoordelen behalen. Ook is het belangrijk naar de manier van werken te kijken. Er zijn enorm veel verschillende bedieningsmechanismen voor bruggen. Maar is het echt nodig om 28 verschillende systemen te hebben? Als we dat kunnen beperken, kunnen we veel sneller werken, doordat we in grotere aantallen kunnen produceren.”

Hans de Wit van Damsteegt Waterwerken heeft als marktpartij al ruime ervaring met seriematig werken opgedaan. “Wat wij veel horen, is dat men geen eenheidsworst wil,” vertelt hij, “Maar prefab betekent niet dat alles hetzelfde wordt. Er is nog heel wat variatie mogelijk. We werken bijvoorbeeld met een standaardbreedte van vier meter en de lengte kan variëren van 8 tot 24 meter. De gemeente Zoetermeer werkt al drie jaar zo. Wij hebben daar in drie weken tijd vijf bruggen kunnen vervangen.” Een belangrijke randvoorwaarde voor deze snelheid is volgens De Wit, dat je een grotere serie tegelijk kunt maken en dat je een logische volgorde bepaalt. “Het grote voordeel voor de gemeente is dat de buitenruimte veilig blijft en dat er weinig hinder is.” Momenteel is hij bezig in de gemeente Alphen aan den Rijn. “Daar hebben ze de wijken opgedeeld in soorten, bijvoorbeeld: landelijk of centrum. Elke soort wijk krijgt een bepaald type leuning. Zo is het niet overal hetzelfde maar kunnen ze wel op grotere schaal inkopen. Dit levert ook veel financieel voordeel op.”

Aanknopingspunten

De laatste spreker van de bijeenkomst is Marc Nelen, adviseur van Netwerk Conceptioneel Bouwen. “Ik heb veel aanknopingspunten gehoord”, merkt hij op. Nelen laat in zijn bijdrage vooral zijn gedachten over de manier van aanbesteden gaan. “Die moet een andere insteek krijgen. Opdrachtgevers schrijven nu nog te veel voor. We denken te klassiek, we moeten gaan omdenken. En vooral gaan denken in herhaalbare oplossingen, geïndustrialiseerde productie en voorspelbaarheid. In plaats van het voorschrijven van materialen in tenders moet je aangeven welke prestaties je eist. Laat je vervolgens verrassen door de leverancier. Het eindresultaat is verhoging van snelheid en kwaliteit en een betere prijs/kwaliteit verhouding.”

Deelnemen

Het is duidelijk dat de nieuwe werkgroep met deze succesvolle kick-offbijeenkomst van de grond komt. De werkgroep gemeentelijke bruggen gaat dit jaar vier keer bij elkaar komen. De volgende keer zal dat een fysieke bijeenkomst centraal in het land zijn. De bedoeling is dat zoveel mogelijke disciplines zich voor de werkgroep gaan inschrijven: van aannemers tot toeleveranciers en van ingenieursbureaus tot slopers. Interesse om mee te doen? Stuur een mail naar tess.vandenberg@debouwcampus.nl

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven