Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) maakt voor dit jaar 11,5 miljoen euro extra beschikbaar voor de stimulering van zero-emissie vrachtwagens en 22,2 miljoen euro extra voor schoon emissieloos bouwmaterieel (link). RAI Vereniging juicht het besluit toe. Voor een effectieve overgang naar zero-emissie, is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen.
Op 9 mei van dit jaar had het ministerie van IenW de inschrijving geopend voor de aanvraag van een subsidie voor de aanschaf van een elektrische vrachtwagen (AanZET regeling) en zero emissie bouwmaterieel (SSEB). Beide regelingen waren binnen een paar uur overtekend waardoor veel ondernemers werden teleurgesteld. Het ministerie haalt nu subsidiegeld naar voren waardoor voor dit jaar bijna 34 miljoen euro extra beschikbaar is. Hiermee komt het ministerie tegemoet aan de enorme behoefte van ondernemers om te investeren in elektrificatie van vrachtwagens en bouwmachines. RAI Vereniging, dat al lange tijd aandrong op verruiming van de subsidiepot voor dit jaar, is blij dat het ministerie gehoor geeft aan de wens van de transport- en bouwsector.
Stimulering van groot belang
Dat zoveel ondernemers willen overschakelen naar zero-emissie vervoer is volgens RAI Vereniging van groot belang, omdat een groot aantal Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 geleidelijk overgaan naar zero-emissie stadslogistiek. Op termijn mogen dan alleen nog maar zero-emissie trucks en bestelwagens de stad in. Hierdoor is er een enorme investeringsbehoefte bij ondernemers die het beschikbare subsidiebudget ver overtreft. Een elektrische vrachtwagen is ongeveer drie keer zo duur als een ‘normale’ moderne dieseltruck.
Meer geld beschikbaar maken
Naast verruiming van de subsidiepot heeft RAI Vereniging de staatssecretaris en de Tweede Kamer ook gevraagd om de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing, die volgens planning vanaf 2026 start, alvast naar voren te halen. Afgesproken is dat deze inkomsten door de transportsector worden gebruikt voor vergroening van het wagenpark. Door deze geplande inkomsten nu al naar voren te halen kunnen ondernemers direct investeren in verduurzaming van het wagenpark. Alle CO2-winst die nu gepakt kan worden, is winst voor de toekomst. Deze mogelijkheid wordt nu op verzoek van de Tweede Kamer door het ministerie onderzocht.